مجلات رشد - خلاقیت و نواوری - دبیران و دانش اموزان
 
قالب وبلاگ

[ جمعه ٢٥ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ٩:۱۸ ‎ب.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

رشد کودک

رشد نوآموز

رشد دانش آموز

رشد نوجوان

رشد جوان

رشد مدرسه فردا

رشد مدیریت مدرسه

رشد تکنولوژی آموزشی

رشد آموزش ابتدائی

رشد آموزش راهنمایی تحصیلی

رشد معلم

[ جمعه ٢٥ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ٩:۱٤ ‎ب.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

فلش کارت جالب برای اموزش لغات زبان سال اول دبیرستان را می توانید از لینک زیر دانلود کنید.

http://www.ksun.ir/downloads/yaddasht%20yearl.zip

[ یکشنبه ٢٠ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ٥:٠۳ ‎ب.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

پادکست صدای سلامت   www.sedayesalamat.com/podcast

ارائه دهنده ی برنامه های صوتی با رویکرد اموزشی در حوزه ی سلامت و پزشکی است.

[ یکشنبه ٢٠ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ٤:٤۸ ‎ب.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

اوای پارسیان     www.cast.ir

اولین سایت ارائه دهنده سرویس و فضای راه اندازی پادکست است که در ان می توانید به پادکست های فارسی به صورت دسته بندی شده دست رسی پیدا کنید.

 

[ یکشنبه ٢٠ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ٤:۳٦ ‎ب.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

خلاقیتی که با خواندن مجلات رشد در ما به وجود امد ،ایجاد این وبلاگ و گرد اوردن ادرس اکثر سایت های مفید اموزشی معرفی شده در مجلات رشد بود.در واقع با ورود به وبلاگمان دریچه ای به سوی دنیایی فراتر را به روی خود می گشاییم.

www.boorghani.persianblog.ir

[ شنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱٢:٠٢ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

السلام علیک یا فاطمه زهرا(س)

        

[ جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ٧:۳٤ ‎ب.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

www.roshdmag.ir

برای دسترسی به مجلات رشد شما می توانید به این سایت مراجعه کنید.

1207686gbweny1i8r

[ جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ٧:۱۳ ‎ب.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

http://www.ngdir.ir/sitelinks/kids/html/kids.html

این سایت یکی از زیر مجموعه های پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور است که علاوه بر طراحی بسیار زیبا مطالب علمی و محتوای ان بسیار مفید و جالب است.

[ جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ٦:٥٩ ‎ب.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

 

پرده بگردان و بزن ساز نو                            هان که رسید از فلک آواز نو

تازه و خندان نشود هوش و گوش                           تا زخرد در نرسد راز نو      

(مولوی)

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ٢:٤٥ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

 

 

 

تکنیک های خلاقیت و نوآوری

برای اینکه خلاقیتی ایجاد و پرورش یابد بایستی فنون و تکنیک هایی رعایت گردد. محققان مختلف فنونی را ذکر کرده اند که به مهمترین آنها اشاره می شود:

 

1-طوفان مغزی (BRAIN STORMING): این تکنیک را نخستین بار دکتر الکس، اس، اسبورن مطرح کرد و چنان مورد استفاده واستقبال مردم و سازمانها  قرار گرفته که جزئی از زندگی آنها شده است، یورش فکری در واژه نامه بین المللی وبستر چنین تعریف شده است:

اجرای یک تکنیک گردهمایی که از طریق آن گروهی می کوشند راه حلی برای یک مسئله بخصوص با انباشتن تمام ایده هایی که در جا به وسیله اعضا ارائه می گردد بیابند. عنی هیچ انتقـادی از هیچ ایده ای جایز نیست. به هر ایده ای هرچند نامربوط خوش آمد گفته می شود.

هرچه تعداد ایده ها بیشتر باشد بهتر است. کیفیت ایده ها بعـداً مورد توجه قرار می گیرد افـراد به ترکیـب کردن ایده ها تشویق می شوند و از آنها خواسته می شود که نسبت به ایده های دیگران اشراف پیدا کنند.

 

2-الگوبرداری از طبیعت (BIONICS) : یکی از تکنیک های خلاقیت و نوآوری که در ابداعات فنی کاربرد گسترده و موفقی داشته تکنیک تقلید و الگوبرداری از طبیعت است. ابداعاتی که در زمینه علم ارتباطات و کنترل در دهه های اخیر شکل گرفته اند. برنامه ریزی های رایانه و موضوع هوش مصنوعی همه با الگوبرداری و تقلید از فعالیتهای مغز آدمی انجام شده اند و روند فعالیتها به گونه ای است که در آینده با ادامه این کار فنون و ابزارهای بدیع و جدیدی ساخته خواهند شد.   بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی از جمله علوم و فناوری هایی هستند که بیشترین الگوبرداری را از طبیعت و فرایندهای زیستی در تولید ابداع ها و فنون برای تولید انواع محصولات و ارائه خدمات جدید عرصه های مختلف داشته است.

 

3-تکنیک گروه اسمی (NOMINAL GROUPING) گروه اسمی نام تکنیکی است که نیز تا حدودی در صنعت رواج یافته است.

 

اعضاء گروه در یک میز جمع می شوند و موضوع تصمیم گیری به صورت کتبی به هریک از اعضا داده می شود و آنها چگونگی حل مسئله را می نویسند؛

هریک از اعضا به نوبه، یک عقیده را به گروه ارائه می دهد؛ عقاید ثبت شده در گروه به بحث گـذارده مـی شود تا مفاهیم برای ارزیابی روشن تر و کامل تر شود؛

هر یک از اعضاء مستقلاً و مخفیانه عقاید را درجه بندی می کنند‍؛ ! تصمیم گروه آن تصمیمی خواهد بود که در مجموع بیشترین امتیاز را به دست آورده باشد.

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ٢:٠۸ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

 

چگونه خلاقیت خفته را بیدار سازیم:

با علم واعتقاد به انچه که در پی می اید، با عمل به انها  و با مداومت در انجام، هر انسانی حتی با نازل ترین درجة خلاقیت قادر است جرقة مقدس را شعله ور ساخته وخلاقیت خفته را پیدا سازد.

باید پذیرفت و باور داشت که این گوهر نفیس و گران بها در وجود همة ما از ابتدای خلقت تعبیه گردیده ، چرا که خداوند ما را نمایندگان خود در روی زمین نامیده است. این فلسفه و این ایمان منشا بیداری اندیشه، فکر و پیدایش خلاقیت است. خداوند در قران کریم از اموزش اسما به انسان سخن می گوید و ارزش ساعتی تفکر را بیش از سالها عبادت می داند. ارزش اندیشه و تفکر در ادیان الهی بخصوص دین اسلام چنان والاست که در قران و کاحادیث بخش های خاصی به این موضع و در اهمیت اندیشه عمیق، تفکر خلاقانه و جستجوگرانه در خلقت موجودات زمین و اسمانهاست.

تفکر  و اندیشه همراه با عبادت و ذکر سبب ارامش قالب و گشایش دریچه های ایده ها و تخیلات انسانی است. چیزی که بزرگان و اندیشمندان نابغه اسلامی در زندگی خود بسیار بدان پرداخته اند و برای خلاقیت و نوآوری می توان از ان بهره جست.

اگر چنین است زمان برنامه ریزی است، زمان ایجاد تصویر ذهنی سالمی است که اساس زندگی خلاق است، زمان شروع و شروع هرگز دیر نیست.

 

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ٢:٠٦ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

 

6-تمرکز نیروی ذهنی بر والاترین هدفی که دارند

افراد خلاق همیشه ودر هر شرایطی ذهن و نیروی خود را بریک موضوع ویژه متمرکز می کنند وبه دنبال دستیابی به هدفی والا و بلند مرتبه هستند و با این عمل بر قله رستگاری و موفقیت تکیه می زنند همانند متمرکز شدن نور توسط ذره بین در یک نقطه و یا تمرکز لیزر در یک نقطه که حتی در فولاد هم نفوذ می کند. اما انسانهایی که از خلاقیت کمتر برخوردارند اهداف و مسئولیتهای متعددی را بر می گزیند و در هیچ زمینه ای بطور کامل توفیق حاصل نمی کنند. پراکنده کاری حاصل ذهنی پراکنده و غیر متمرکز است که مانع تمرکز ایده هاست هرچند بررسی سوابق انسان های بزرگ و نوابغ نشان می دهد که در بین انان افرادی شلوغ و غیر منظم هم وجود دارند ولی به نظر نمی رسد این امر به معنای پراکندگی ذهنی انها باشد و شاید  اهمیت دادن فوف العاده به امور بزرگتر سبب بی توجهی انان به اموری جون نظم دادن اطراف خود باشد .

شاید با اندک تفکر مثالهایی ازمدیران و مسئولین در محیط اطراف خود بیابیم که با قبول چندین مسئولیت و عدم توانایی در تمرکز روی یک نقطه مدیر موفقی نبوده اند ویا بالعکس. باید بدانیم که دستیابی به اهداف همواره در فضای ذهنی روشن و متمرکز و باایستادگی و پشتکار میسر می گردد.

 

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ٢:٠۳ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

 

5-استقلال رای و داوری:

افراد خلاق بر خلاف افرادی که تمایلی به خلاقیت ندارند انسانهایی پیرو و دنباله رو نبوده ،و به دنبال تکیه گاهی درعالم بیرون نیستند تا به او چنگ بزنند ، بلکه این افراد صاحب فکر ، اندیشه ، سبک و روشی خاص هستند. انها با توجه به اعتقاد به روح عظیم انسانی و معرفت نفس با دیدگاهی فراتر از مادیات با تکیه به خداوند و خزائن علوم نهان در روح انسان که خداوند به ودیعه گذاشته است با جستجو، تفکر و مطالعه به ایده هایی می رسند که می تواند جهان را متحول سازد.

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ٢:٠۱ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

 

 

4-ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی:

افرادی که خلاقیت نداشته و تمایلی به بروز چنین امری را ازخود نشان نمی دهند هرگز سراغ سختیها نرفته و همواره درجستجوی راهها ی بی دغدغه و اسان  هستند بطوریکه معمولاًراه های پیموده شده را انتخاب می نمایند و علاقه ای به خطر کردن و پذیرش وظایف سنگین را ندارند. این افراد خواهان سایبان امنیتی ساخته شده به دست دیگران هستند در حالیکه افراد خلاق و مبتکر همواره در تلاش و تکاپو بوده وبه هر کور سوئی رضایت نداده و در جستجوی منشا نور می باشند.

بنابراین پیچیدگی ها را انتخاب کرده و بدنبال یافتن راه حلی ساده برای انها هستند. ولی افرادی که تمایل به خلاقیت ندارند به جای پرداختن به ریشه ها خود را با برگ ها و شاخه ها سرگرم کرده و با رفتن به سراغ مسائل ساده خود را قانع و ارضا، می کنند.

 

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱:٥۸ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

 

 

3-ابتکار:

یعنی به پشتوانه اندیشه سالم، ذهنی پویا و منعطف در هر زمان بتوان پیشنهاد تازه ای را یافته و ارائه داد، ارائه پیشنهاد جدید خود نوعی از خلاقیت و نو اوری است. انسانهای خلاق چشمه ی جوشانی از پیشنهادهای سازنده و مفید هستند.

منبع:www.korsi.ir

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱:٥٥ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

2- انعطاف پذیری:

یعنی توانایی کنار گذاشتن چار چوب های ذهنی بسته و خشک، توانایی دیدن اندیشه های جدید و بررسی افکار نو و پذیرش مناسب ترین و کارآمد ترین آنها. با دو سؤال از خود می توانیم  به میزان انعطاف پذیری مان در زندگی خصوصی و اجتماعی پی ببریم :

الف- چه مقدار به اشتباهات و قصور خود در مقابل دیگران اعتراف می کنیم؟

ب- چه مقدار در مقابل آنچه نمی دانیم اعتراف کرده و کلمه ی نمی دانم را بر زبان جاری می کنیم؟ تکرار در اعتراف به موقع به اشتباهات و اقرار صادقانه به انچه نمی دانیم باعث می شود این خصوصیت خوب به یک رفتار طبیعی و عادت مقبول تبدیل گردیده و این توانایی را بدهد تا در چارچوب های ذهنی باطل را فرو بریزد. هر اندازه خلاقیت و نواوری بیشتر باشد به همان اندازه انعطاف پذیری بیشتر شده و وقت کمتری به حراست و دفاع از افکار غلط گذشته صرف خواهد شد.  مطالعه سیره انبیا و اولیا (ع) و دانشمندان و نوابغ بزرگ جهان اسلام نشان می دهد که چقدر اهل تفکر و اندیشه بودندو  چگونه در مقابل افکار منحط و متهجرانه با صبر و تحمل و شکیبایی گوش فرا میداندن و سپس با منطقی که هر انسان اندیشمند و صادقی را قانع  می کرد دریچه هایی از اندیشه های بزرگ و خلاق را که تا آن روز هرگز نشنیده بودند در مقابل انان می گشودند. جهانی بزرگ تر و اندیشه هایی جهانی برای رشد و تعالی انسان در همه زمینه ها و از جمله علم و فناوری ها.

 

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱:٥۳ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

 

1- سلامت فکر و روان:

افراد خلاق افرادی هستند که از سلامت روانی برخوردارند. این افراد قادرند فکر، اندیشه و حرف های تازه را پشت سر هم مطرح کنند بدون اینکه دچار رکود گردند.

بهره مندی از ذهنی سالم، باز و گشوده این امکان را برای قوة خلاقه فراهم می کند تا از انچه می خواهد تصویر روشنی بیافریند و بلاخره عملی منشا موفقیت و پیروزی است که در ورای ان اندیشه ای سالم نهفته باشد، همانگونه که ورزش عضلات را قوی تر و سالم تر می کند تفکر ، مطالعه کتاب های خوب و مفید و نگارش تجارب ، افکار و منش ها نیز باعث تقویت و سالن تر شدن روان و ذهن گردیده و نهایتاً موجب باروری و شکوفایی خلاقیت میگردند.

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱:٥٠ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

 

ویژگیهای افراد خلاق و نوآور

افراد از نظر خلاقیت متفاوت اند. کسی که زندگی خلاق است احساس توانمندی را در خود پرورش می دهد، با مهر و محبت ناکامیها را می پذیرد و نیروهایش را در راه تحقق اهدافی که دارد بسیج می کند.

ایام گرانبهای عمر را به بطالت تباه نمـــــی کند، خوب می داند که بیکاری و وقت گذرانی به فراغت پرداختن بیش از اندازه اسباب تکدر خاطر می شود او اهل تفکر و اندیشه است و بجای اتلاف وقت زمان خود را به نحوی مدیریت می کند که وقت بیشتری برای اندیشیدن و تعمق در سئوالات اساسی  چون خداوند ، خود، معرفت نفس و اثار خلقت و پدیده های نامشکوف جهان هستی داشته باشد.

انسان خلاق دلبسته مادیات نیست. انسان خلاق سعادت را در القاب جست وجو نمی کند.

انسان خلاق از سرگرمیهای انفعالی فاصله می گیرد. از انگاره های انفعالی حذر می کند و علاقه مند و بانشاط در جهت هدفهایش گام بر می دارد. به قدری محو اندیشه و تفکر ات نو است که فرصتی برای خودخواهی پیدا نمی کند و جان کلام آنکه، مشتاق و هدف گراست. احساس جوانی دائم دارد، احساسی که همه به آن نیاز دارند ولی متاسفانه اغلب از آن محروم هستند.

انسان متفکر و اندیشمند خلاق و نوآور است او در هر پدیده ای چیزی نو می یابد دیدی وسیع و ذهنی جستجوگر دارد ، کنجکاو است و در جستجوی تازه ا و نایافته ها.

علاوه بر این افراد خلاق دارای یک سری از ویژگیهایی هستند که این ویژگیها را می توان با درجات متفاوت در تمام اقراد جامعه پیدا کرد. خلاقیت در اثر رخوت و کم کاری را کد و کسل می گردد ولی هیچگاه از بین نمی رود ،بنابراین باید سعی شود این ویژگیها پرورش داده شوند تا خلاقیت دچار رکود نگردد.

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱:٤٧ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

 www.boorghani.persianblog.ir

خلاقیت یا creativity

تعاریف مختلفی برای خلاقیت  ارائه شده است مانند :

به کارگیری توانایی های ذهنی برای بوجود اوردن اندیشه ، فکر و مفهوم جدید.

خلاقیت مخصوص انسانی خاص نیست همه قادرند در هر سطحی از علم، شرایط اجتماعی و اقتصادی از توان خلاقه خویش بهره ببرند.

خلاقیت گوهر درخشان و گرانیهایی است که با انسان زاده می شود و همواره با جوهر او متصل  است و همیشه همراه انسان است.

خلاقیت به معنای توانایی ترکیب ایده ها در یک روش منحصر به فرد یا ایجاد پیوستگی بین ایده هاست.

خلاقیت عبارت است از به کارگیری توانائیهای ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید.

منبع:www.korsi.ir

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱:٤٢ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

 

این سایت شامل بخش های جالب و متنوعی است که از محتوای ان می توان برای اموزش کودکان و نوجوانان استفاده کرد.از جمله بخش کتاب خانه ی کودک و نوجوان شامل داستان هایی به زبان فارسی و انگلیسی،شعر،ضرب المثل و چیستان برای اموزش زبان فارسی و انگلیسی به کودکان و نوجوانان مفید است.

http://www.koodakan.org

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱٢:٤۸ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

بعد از اشنایی با جعبه لایتنر در مجله رشد مدرسه فردا به این فکر افتادم که دانش اموزان خود را نیز با این جعبه اشنا کنم.چون من دبیر زبان انگلیسی هستم و اکثر بچه ها در یادگیری لغات زبان و به خاطر سپردن ان ها مشکل فراوانی دارند.و این جهبه وسیله ی خوبی برای فراگیری لغات زبان می باشد.در یک یا دو جلسه دانش اموزان را با این جعبه و چگونگی استفاده از ان اشنا کردم که نتایج خوبی نیز داشت.

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱٢:۳٩ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

 

سایت مجله اینترنتی کاوش یکی از زیر مجموعه های سایت کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان است که اطلاعات علمی اموزشی بسیار مفید و متنوعی در مورد نجوم رایانه و اخبار علمی را در بر دارد.

http://www.kavosh.ir

وبلاگ

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱٢:۳٥ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

کتاب خانه ی الکترونیکی

www.farsiebook.com

 

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱٢:۳۳ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]
[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱٢:۳٠ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

 

گلستان خلاقیت ریاضی

http://math-dept.talif.sch.ir

 

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱٢:٢۸ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

 

وبلاگ گروهی معلمان ریاضی راهنمایی کشور

www.math-teachers.blogfa.com

 

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱٢:٢٥ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

 

شهر مجازی کلوب

www.cloob.com

وبلاگ

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱٢:٢٢ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

 493789nfy8xzi1n4

کتاب های دیجیتالی

http://www.aqrjavan.org

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱٢:۱٥ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

فعالیت های مدرسه ی راهنمایی شهید باهنر رویدر

http://nuture.mihanblog.com

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱٢:٠٧ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

در این وبلاگ سعی کرده ایم ادرس سایت های اموزشی مفید که در مجلات رشد با ان ها اشنا شده ایم را در لینکستان خود قرار دهیم تا دبیران رشته های مختلف از ان استفاده نمایند.پس برای دیدن سایت های مفید ارائه شده در مجلات رشد به لینکستان مراجعه کنید.

[ پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱٢:٠٥ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

همیشه بعد از خواندن مجلات رشد دلم می خواست برای خودم دفترچه ای را تهیه کنم و اسامی سایت ها و کتاب های معرفی شده و مطالب مفید و جالب ان را در مورد تکنولوژی و اطلاعاتی  را که بعد از خواندن مجلات کسب کرده بودم را در ان دفترچه گرد اورم.تا این که با خواندن بخشنامه ی جشنواره ی شکوفایی رشد در مدرسه جرقه ای در ذهن من زد که مطالب جالب را با موضوع بندی در یک وبلاگ بیاورم و در واقع با یک تیر دو نشان زنم.

[ دوشنبه ۱٤ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۳:٥۸ ‎ب.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

وبلاگ

 

عمده ترین تکنیک هایی که در حیطه مهارت های شناختی و رفتاری قرار دارد و بر یاددهی و یادگیری اثر می گذارد عبارتند از :


رفتار معلم در چگونه نگاه کردن به دانش آموز
لحن کلام معلم در برخورد با دانش آموز
حالات روحی معلم در ایجاد جو مطلوب یادگیری
مهارت ایجاد انگیزه در یادگیرندگان
آگاهی از توانایی ها و میزان درک دانش آموزان یا به عبارت دیگر مخاطب شناسی
کاهش توقعات نابجا
انتظارات بی اساس معلم در اجبار دانش آموزان به حفظ مطالب بدون توجه به کارایی آنها
مهارت تقویت خلاقیت در دانش آموزان
آگاهی از روانشناسی شناختی و فراشناختی

وبلاگ
دومین شاخه علم تکنولوژی آموزشی بعد ابزاری آن است . در این دیدگاه علم تکنولوژی آموزشی به مجموعه ابزارها و تجهیزاتی اطلاق می گردد که سبب تسهیل فرایند یادگیری

 می شود .برخی از عمده ترین تاثیرات بکارگیری مواد و ابزار آموزشی و کمک آموزشی به قرار زیر می باشد :


۱ - کاستن از میزان مصرف انرژی معلم و پیشگیری از خستگی مفرط
۲ - کاستن از سخنرانی و افزودن به تجارب یادگیری دانش آموزان
۳ - خروج کلاس از یکنواختی روش های تدریس سنتی و معلم محوری
۴ - کسب تجربه عینی و واقعیتوسط دانش آموزان و در نتیجه تعمیق یادگیری
۵ - افزایش مهارت های حرکتی و فعالیت های بدنی دانش آموزان و مصرف انرژی روانی آنها
۶ - تقویت یادگیری با دو مغز زیرا دست انسان مغز دوم اوست
۷ - افزایش بهره وری کلاس در نتیجه استفاده بهینه از زمان کلاسی
۸ - درگیر شدن فراگیران با فرایند یادگیری
۹ - پیاده کردن روش های مورد علاقه دانش آموزان
۱۰ -علاقه مندی بیشتر دانش آموزان به کلاس و معلم
۱۱ - یادگیری مبانی اولیه رسانه سناسی و نحوه کاربرد آنها
۱۲ - درک عمقی پدیده ها و روابطی که به صورت عینی و یا با چشم غیر مسلح قابل دریافت نیستند
۱۳ - مشاهده بی خطر حوادث و وقایعی که مشاهده واقعی آنها خطرناک است
۱۴ - ایجاد جذابیت برای نسل جدید که علاقه مندند مطابق پیشرفت های روز به پیش روند
۱۵ - ایجاد حس مشارکت در مالکیت بیت المال و احترام به حقوق دیگران در استفاده از

رسانه های جمعی و تجهیزات آموزشی

 

[ جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۸:۳٠ ‎ب.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

تکنولوژی آموزشی یا تکنولوژی آموزش و پرورش

می گویند : معلم کسی است که زندگی مردم را تغییر می دهد  به راستی در جهانی که تکنولوژ‍ی به عنوان آفریده ی علم و آفریننده ی علم ، تقریبا در همه ی سطوح مسلط شده است رایانه ها در عرض چند ثانیه می توانند انواع اطلاعات را از سر تا سر دنیادراختیار انسان قرار دهند به وسیله تلویزیون می توان رو یدادی را برای میلونها نفر به صورت همزمان به نمایش گذاشت به فشار دادن یک دکمه می توان پیامی را در کمتر از ثانیه به رایانه دیگر انتقال داد . می توان از امکانات کتابخانه ها و موزه ها و دانشگاههای مجازی استفاده  کرد .

.

جایگاه مدرسه و معلم در کجاست ؟

در عصری که دانش اموزان در استفاده از فناوری از معلمان پیشی گرفته اند و تکنولو‍‍ژی به سرعت در حال رشد است یک معلم چگونه می تواند از این تکنولوژی ها در امر یادگیری استفاده کند ؟

.

آیا تکنولوژی در فرایند یادگیری اثر بخش است ؟

در جهان متغیر امروز آموزش و پرورش بهترین اماده سازی را برای سازکاری ایجاد می کند ما زمانی که تبادل اطلاعات و گسترش آن صحبت می کنیم اولین مسئله در ذهنمان امر یادگیری است . چون زندگی روان شناختی انسان با یادگیری آغاز می شود و تنها در طول زندگی هدف سبک و جهتهای یادگیری تغییر می کند یادگیری زمانی صورت می گیرد که با روش و ابزارها مناسب و مطلوب ارائه شود .

.

رشد تکنولوژی دنیای ما را نیاز مند شهروندانی ساخته که دارای ویژگی ها زیر هستند

1- درست و انتقادی می اندیشید

2- از باز اندیشی و فرا اندیش نمی ترسند.

3- از آموخته ها خود عملا استفاده می کنند و خود گردان هستند.

4- از احساس و عواطف متعادل و معتدل برخوردارند .

5- محدویت ها و امکانات خود را می شناسند و در جهت تغییر مطلوب حرکت می کنند .

6- ازعزت نفس برخور دارند درباره ی خویش واقع بینانه می اندیشند .

7- عوامل کنترل را در درون خود جستجو می کننند .

8- خود را مدام در حال رشد و تکامل و یادگیری می دانند .

9- دیگران در می یابند و می پذیرند.

10-دیگران را همانند خود محترم و ارزشمند می شمارند.

11-خود را مسئول می دانند و به دور از خود پنداری منفی هستند .

12-فرزند زمان هستند و به دنبال کسب علوم و مهارتها عصر خویشند.

13-به آفریدن می اندیشند و می توانند بیافریند زیرا می دانند که در جهان امروز موفقیت در برخور داری از زندگی سالم نیازمند فعالیت و خلاقیت است .

.

البته باید توجه داشت که ما معلمان و مدیران باید خود دارای چنین ویژگی هایی با شیم تا بتوانیم به پیدایش رشد و تقویت این ویژگی ها در کودکان باور داشته باشیم که ما در قرن تنش ها زندگی کنیم تنش جهانی شدن و محلی ماندن همگانی شدن و انفرادی ماندن سنت گرایی و نو گرایی رقابتها و فرصتهای برابر نا محدود دانش و ظرفیت محدود بشر در جذب ان  مادیات و معنویات

و کلید پیروزی در رویای روی با چالش ها یادگیری است که با تکیه بر چهار ستون آن می توانیم قلب آموزش و پرورش یادگیری  را تهسیل بخشیم و هدایت گرآن باشیم که امروز همان فرد است .

.

تکنولوژی به صورت مستقیم  بایادگیری در ارتباط است تقریبا تکنولوژی اموزشی با ارائه مجموعه روش ها و استراژیها در زمینه مسائل آموزشی و تجریه و تحلیل برنامه های آموزشی چه از طریق استفاده از رسانه ها و وسایل آموزشی و چه از طریق فرا گردها و طراحی برنامه های اموزشی حر ف آخر ر ا در آموزشی و پرورش می زند البته منظور آراستین مدارس با رایانه ها و ... نیست بلکه میزان پرداخت مدیران و معلمان در استفاده از تکنولوژی ها برای تسهیل یاد گیری تثبیت در یاد گیری تسریع در یاد گیری و تعمیق در یادگیری است .

.

از آنجا که برای ما انسان مطرح است و تکنولوژی یادگیری را به محصل انتقال می دهند کم بها تلقی کردن استفاده از تکنولوژی آموزشی آثار منفی خواهد داشت زیر ا در جهان امروز اهداف آموزشی و پرورش بارآاوردن زنان و مردانی است که خلاقند – فعالند – متفاوت می اندیشند کاشفند دارای ذهن باز هستند و به صورت انتقادی می اندیشند هیچ خبر را     کورکور انه می پذیرند دیدن را بر شیندن و فهمیدن را بر فهماندن ترجیع می دهند و پرسشگر ند و معلمانی موفق که از پرسش های فراگیران فرا نکنند و نیازهای معاصر و جامعه و کودکان و نوجوانان را درک کنند و تلاش کنند قبل از اینکه خواستار تجهیزات آموزشی باشند خود مهارتهای عصر فناوری اطلاعات را بدست آورند .

 

 .

[ چهارشنبه ٩ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ٧:٥۸ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]

تا دو سال پیش با دیدن کلمه وبلاگ یا با جستجو کردن در اینترنت  و دیدن انواع و اقسام وبلاگ ها در طرح ها و قالب های مختلف با موضوعات گوناگون با خود می گفتیم ساختن وبلاگ حتما کار سخت و پیچیده ای است و باید از فنون خاصی برخوردار باشد و هیچ گاه فکر نمی کردیم خودمان روزی وبلاگ نویس شویم .تا این که با خواندن شماره های مختلف مجلات رشد مخصوصا مدرسه فردا تشویق شدیم که خودمان یک وبلاگ بسازیم و فهمیدیم که ان قدرها هم کار سخت و پیچیده ای نیست و ذوق و شوق خاصی دارد.

ادرس اولین وبلاگ های ما 

 http://namazisarsharazniaz.persianblog.ir

 http://golhayemarefat.persianblog.ir

[ سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۱۱:۳۱ ‎ق.ظ ] [ شکوفه نجفی و سید جمال مساوات ] [ نظرات () ]
بنام خدا

كاربر گرامي

با سلام و احترام

پيوستن شما را به خانواده بزرگ وبلاگنويسان فارسي خوش آمد ميگوييم.
شما ميتوانيد براي آشنايي بيشتر با خدمات سايت به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:

http://help.persianblog.ir براي راهنمايي و آموزش
http://news.persianblog.ir اخبار سايت براي اطلاع از
http://fans.persianblog.ir براي همكاري داوطلبانه در وبلاگستان
http://persianblog.ir/ourteam.aspx اسامي و لينك وبلاگ هاي تيم مديران سايت

در صورت بروز هر گونه مشكل در استفاده از خدمات سايت ميتوانيد با پست الكترونيكي :
support[at]persianblog.ir

و در صورت مشاهده تخلف با آدرس الكترونيكي
abuse[at]persianblog.ir
تماس حاصل فرماييد.

همچنين پيشنهاد ميكنيم با عضويت در جامعه مجازي ماي پرديس از خدمات اين سايت ارزشمند استفاده كنيد:
http://mypardis.com


با تشكر

مدير گروه سايتهاي پرشين بلاگ
مهدي بوترابي

http://ariagostar.com
[ چهارشنبه ٢ اردیبهشت ۱۳۸۸ ] [ ۸:۳۱ ‎ب.ظ ] [ پرشین بلاگ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

سلام . شکوفه نجفی دبیر زبان انگلیسی دبیرستان دکتر شیرازی در شهر جهرم هستم. به وبلاگ من خوش آمدید. نظر یادتون نره....
صفحات اختصاصي
آرشيو مطالب
امکانات وب

سايت بهاربيست

قالب وبلاگ


کلکسیون کدهای جاوا